System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eBoi
Jak załatwić sprawę?
eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Z dniem 16 czerwca 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. Poz. 352), która określa zasady i tryb udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania. Zgodnie z art 2 ww ustawy przez informację sektora publicznego należy rozumieć każdą treść lub jej część, niezależnie od sposobu utrwalenia, czy to w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej, będącej w posiadaniu jednostki organizacyjnej (urzędu). Przez ponowne wykorzystywanie należy rozumieć wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „użytkownikami”, informacji sektora publicznego, w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż pierwotny publiczny cel, dla którego informacja została wytworzona.
Ponownemu wykorzystywaniu podlegają informacje:
-
Udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Człuchowie http://www.bip.powiatczluchowski.org.pl
-
Udostępnione na stronie internetowej starostwa : http://www.starostwo.czluchow.org.pl
-
Przekazane na wniosek o ponowne wykorzystywanie.
Warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
Jeśli dla danej informacji udostępnionej w BIP lub na stronie Starostwa Powiatowego w Człuchowie nie zostały określone inne, odrębne warunki ponownego wykorzystywania lub nie zawarto w danym zakresie umowy o udzielenie wyłącznego prawa do korzystania z informacji sektora publicznego, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej wykorzystujące te informacje w celu ich ponownego wykorzystywania są zobowiązane do:
-
Poinformowania o źródle, czasie wytworzenia i pozyskania informacji publicznej;
-
Informowania o przetworzeniu informacji ponownie wykorzystywanej;
-
Udostępniania innym użytkownikom informacji w pierwotnie pozyskanej formie.
Zgodnie z art 21 ww ustawy wniosek o ponowne wykorzystywanie, zwany dalej „wnioskiem wnosi się w przypadkach, gdy informacja sektora publicznego:
-
nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej;
-
została udostępniona w sposób inny niż w Biuletynie Informacji Publicznej i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania lub opłat za ponowne wykorzystywanie albo nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat;
-
będzie wykorzystywana na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone;
-
została udostępniona lub przekazana na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego.
Wniosek zawiera w szczególności:
-
Nazwę podmiotu zobowiązanego – nazwę podmiotu będącego dysponentem informacji sektora publicznego;
-
informacje o wnioskodawcy, w tym imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w sposób lub w formie wskazanych we wniosku;
-
wskazanie informacji sektora publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana, a jeżeli jest już udostępniona lub przekazana, warunki, na jakich ma być ponownie wykorzystywana, oraz źródło udostępnienia lub przekazania;
-
wskazanie celu ponownego wykorzystywania (komercyjny albo niekomercyjny), w tym określenie rodzaju działalności, w której informacje sektora publicznego będą ponownie wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług;
-
wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku postaci elektronicznej, także wskazanie formatu danych;
-
wskazanie sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie została udostępniona lub przekazana w inny sposób, albo sposobu dostępu do informacji gromadzonych w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Wniosek można złożyć w postaci papierowej albo elektronicznej (starostwo@czluchow.org.pl).
W przypadku niespełnienia warunków formalnych wniosku wzywa się wnioskodawcę do uzupełnienia braków, wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Wniosek rozpatruje się niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. Jeżeli wniosek nie może zostać rozpatrzony w terminie 14 dni, w tym terminie wnioskodawca zostaje zawiadomiony o przyczynach opóźnienia oraz o terminie, w jakim rozpatrzony zostanie wniosek, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia tego wniosku.
Informacja o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Informacja sektora publicznego w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Człuchowie jest udostępniana lub przekazywana w celu ponownego wykorzystywania, co do zasady, bezpłatnie. Urząd może jednak nałożyć opłatę za ponowne wykorzystywanie, jeżeli przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanym we wniosku o ponowne wykorzystywanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów, zgodnie z art. 17 ust. 1 przedmiotowej ustawy.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego ustalając wysokość opłaty, uwzględnia się koszty przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w określony sposób i w określonej formie oraz inne czynniki, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu nietypowych wniosków o ponowne wykorzystanie, które mogą mieć wpływ w szczególności na koszt lub czas przygotowania lub przekazania informacji. Są to szczególności:
-
koszty materiałów wykorzystanych do sporządzenia wydruków i kserokopii;
-
koszty elektronicznych nośników danych;
-
czas i koszty pracy dodatkowej związanej z przygotowaniem lub przekazaniem informacji sektora publicznego w sposób i formie określonych w ofercie (np. koszty przesyłki).
Na podstawie ww artykułu ustawy o ponownym wykorzystaniu informacji publicznej uchwałą Nr 301/11/2017 z dnia 23 lutego 2017r. Zarząd Powiatu Człuchowskiego ustalono
opłatę za ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego z uwzględnieniem kosztów ich przygotowania lub przekazania w określony sposób i w określonej formie oraz z uwzględnieniem innych czynników, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu nietypowych wniosków o ponowne wykorzystanie. Co stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
W zakresie nieobjętym powyższą regulacją zasady udostępniania informacji sektora publicznego celem ich ponownego wykorzystywania w sposób szczegółowy unormowane zostały w ustawie z dnia 25 lutego 2016 roku o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2016 r., poz. 352).
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. z 2016 r. poz. 352);
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Karol Briegmann | 09-03-2017 08:23 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 09-03-2017 | |
Ostatnia aktualizacja: | Karol Briegmann | 09-03-2017 12:24 |